Realizując program „Przedsiębiorstwo Fair Play” od ponad 20 lat opisujemy dobre praktyki firm z całej Polski. W odpowiedzi na wydarzenia ostatnich tygodni zapoczątkowaliśmy akcję #PrzedsiębiorstwaFairPlayReagują, w ramach której pokazujemy działania laureatów naszego programu w walce z pandemią COVID-19. Chcemy w ten sposób okazać uznanie dla ich zaangażowania, ale też zachęcić do podobnych działań innych przedsiębiorców.
Odpowiedzialność, jaka spoczywa na przedsiębiorcy, to także odpowiedzialność za pracowników. „Wszyscy znaleźliśmy się w innej, obcej nam do tej pory, trudniejszej rzeczywistości. Wymaga ona od nas nie tylko szybkiego przystosowania się do pracy w nowych warunkach, ale także zwiększonej odpowiedzialności i troski za siebie i za innych” – przeczytamy na fanpage’u Cementowni Warta S.A. – „Podejmowane w tym czasie decyzje związane z bezpieczeństwem naszych pracowników są jeszcze ważniejsze niż dotychczas”. W walce z koronawirusem spółka wdrożyła nie tylko wszystkie zalecenia Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego, ale też na bieżąco wprowadza rozwiązania, które proponują sami pracownicy. Za odpowiedzialną postawę i niemalejące zaangażowanie, wszystkim pracownikom podziękował w oficjalnym komunikacie Prezes Zarządu Cementowni.
Nie sposób wskazać branży, która w taki lub inny sposób nie odczułaby skutków pandemii. Przedsiębiorcy nie rezygnują jednak z niesienia pomocy i wykazują się w tym zakresie niemałą pomysłowością. Nie mogliśmy nie wspomnieć tu akcji „Wspieramy szpitale” – niezwykłej inicjatywie producenta wyrobów mięsnych z podkarpacia – firmy Dobrowolscy. Z każdego sprzedanego opakowania parówek firma przekazuje 25 groszy zysku na pomoc służbom medycznym. Wydaje się być to mała kwota? W ramach akcji do polskich szpitali trafiło już 50 tysięcy złotych.
Trudna sytuacja szpitali wynika z jednej strony właśnie z ograniczonego budżetu, ale z drugiej – z coraz trudniejszego dostępu do środków ochrony na polskim rynku. Do szpitala w Gliwicach trafiła paczka przygotowana przez lokalną firmę Proof-Tech. Znalazło się w niej 500 maseczek i 35 litrów płynów do dezynfekcji. „Cieszymy się, że mogliśmy choć trochę wspomóc naszą służbę zdrowia w tym trudnym czasie” – przeczytamy w mediach społecznościowych firmy.
Nierzadko okazuje się, że przedsiębiorcy dysponują większymi zasobami i zapleczem technicznym niż służby, które dbają o bezpieczeństwo obywateli. Firma Lignumsoft z Kobyłki postanowiła wesprzeć Wojska Terytorialne z terenu Mazowsza. Przy pomocy własnego sprzętu do druku 3D drukuje przejściówki do masek wojskowych na filtry chroniące żołnierzy przed zakażaniem. Z kolei producent suplementów diety z okolic Bieska-Białej – firma EkaMedica zatroszczyła się o odporność podopiecznych lokalnych domów pomocy społecznej i domów dziecka. Do placówek w Bielsku-Białej, Wilkowicach oraz Czechowicach-Dziedzicach trafiło 500 butelek ekologicznych soków.
Pandemii towarzyszy niestety również aspekt ekonomiczny. Negatywne skutki spowolnienia gospodarki dotykają przede wszystkim samych przedsiębiorców. Podczas gdy kryzys gospodarczy stale się pogłębia, kwitnie solidarność środowiska biznesowego. W sieci przedsiębiorcy oferują sobie wzajemną pomoc i wymieniają radami, jak przetrwać kryzys. Wartościowe porady z zakresu handlu, i zarządzania znajdziemy też na tronach internetowych firm Selly.pl i Sabur.
Już wkrótce powrócimy z kolejnymi przykładami dobrych praktyk, będących odpowiedzią firm nagrodzonych certyfikatem „Przedsiębiorstwo Fair Play” na szerzącą się pandemię wirusa COVID-19.
Sprawdź > Jak dołączyć do programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”.