Wystartowała platforma cross-border.pl, czyli pierwszy w Polsce internetowy przewodnik dla małych i średnich przedsiębiorstw, poświęcony tematyce międzynarodowej sprzedaży przez Internet (cross-border e-commerce). Krajowa Izba Gospodarcza – autor projektu, oraz Amazon Polska – partner strategiczny, stawiają sobie za cele wsparcie polskich MŚP w ekspansji międzynarodowej, poprzez wykorzystanie możliwości, jakie niesie e-commerce oraz zwiększenie liczby polskich eksporterów w handlu transgranicznym.
Cross-border.pl, czyli kompleksowa baza wiedzy o zagranicznym e-handlu
Portal cross-border.pl dostarcza przedsiębiorcom praktyczne know-how na temat kolejnych etapów wdrażania sprzedaży eksportowej w kanałach online, tj. od przygotowania do eksportu, przez opracowanie strategii i dobór kanałów sprzedaży (m.in. poprzez platformy sprzedaży marketplace), po działania marketingowe. Wśród przydatnych narzędzi dostępnych na portalu są audyt gotowości do rozpoczęcia e-eksportu oraz pierwsza w Polsce wyszukiwarka europejskich platform marketplace.
W portalu cross-border.pl są prezentowane także karty zagranicznych rynków, stworzone na podstawie najważniejszych wskaźników gospodarczych oraz e-commerce. Dostępne są także ważne z perspektywy e-sprzedawców dane o zagranicznych rynkach, w tym m.in. o popularnych metodach płatności i dostaw, preferencjach i nawykach zakupowych lokalnych konsumentów czy przegląd branż cieszących się powodzeniem w e-commerce.
Cross-border.pl to także społeczność ekspertów e-commerce i handlu transgranicznego, którzy zostali zaproszeni do współtworzenia zawartości merytorycznej portalu z zakresu e-handlu zagranicznego. Celem projektu jest stworzenie pomostu między polskimi MŚP, które decydując się na sprzedaż zagraniczną poszukują wsparcia sprzedażowego, marketingowego, procesowego czy merytorycznego, a firmami B2B, które świadczą takie usługi, m.in. w zakresie logistyki, obsługi sprzedaży, strategii czy marketingu.
Cross-border.pl, czyli odpowiedź na wyzwania polskiego e-eksportu
Na ten moment wykorzystanie kanałów e-commerce w polskim eksporcie nie jest adekwatne do jego potencjału, bowiem według badań tylko 4% polskich MŚP wykorzystuje kanał e-commerce do zagranicznej sprzedaży. Jak wynika z raportu Polityki Insight i Amazon z 2022 roku, główne przyczyny niskiej eksploatacji kanałów on-line w działaniach eksportowych polskich przedsiębiorstw MŚP to przede wszystkim kwestie związane z barierami edukacyjnymi, psychologicznymi i prawnymi.
– Do tej pory udział handlu internetowego w polskim eksporcie był nieadekwatnie niski. Polskie firmy z wielu powodów nie wykorzystywały tego narzędzia. Wspólnie z Amazon i Polityką Insight zidentyfikowaliśmy największe bariery, czyli brak know-how oraz obawy przed nieznanym i stworzyliśmy gotowe rozwiązanie. Dzięki cross-border.pl polskie firmy o dużym potencjale eksportowym zyskują dostęp do unikalnej wiedzy niezbędnej do skalowania swojego biznesu z wykorzystaniem kanałów e-commerce – mówi Karolina Opielewicz, członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej.
Wykorzystanie e-commerce w eksporcie znosi wiele tradycyjnych barier eksportowych i jest nowoczesnym narzędziem rozwoju sprzedaży oraz skalowania biznesu. Projekt cross-border.pl może znacząco przyczynić się do wzrostu liczby polskich eksporterów w kanałach e-commerce. MŚP, którym dedykowany jest cross-border.pl, stanowią ok. 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw w Polsce. Firmy te stoją przed ogromną szansą na zwiększenie swojego udziału w internetowej sprzedaży międzynarodowej i taki cel przyświeca autorom projektu.
– Polscy przedsiębiorcy potrzebują narzędzi, które pomogą im zbudować silne, międzynarodowe biznesy w długim okresie. Potrzebują wiedzy i sprawdzonego know-how, które „odczarują” świat handlu zagranicznego i pozwolą wykorzystać potencjał e-commerce, którego udział w transgranicznym handlu detalicznym rośnie z roku na rok – mówi Aleksandra Borycka, Head of Marketplace Amazon.pl.
Partner strategiczny
Partner
O KIG
Krajowa Izba Gospodarcza jest największą instytucją otoczenia biznesu, reprezentującą 160 organizacji w całej Polsce. W oparciu o filozofię i fundamenty statutowe, KIG podejmuje działania mające na celu wspieranie polskich przedsiębiorców. Pomoc w zwiększeniu i rozwoju e-eksportu polskich przedsiębiorstw to obszar tematyczny, w ramach którego Krajowa Izba Gospodarcza tworzy platformę internetową www.cross-border.pl, stale aktualizowaną o przydatne informacje, dane o rynkach, poradniki oraz artykuły specjalistyczne.